STACJA III
POZNAJEMY BUDOWLĘ OBRONNĄ
(czas około 30 minut)
3 - Materiały potrzebne do zadania i wskazówki dla nauczyciela
"Poznajemy budowlę obronną"
Materiały:
Wskazówki dla nauczyciela:
Grupa zwiedza zamek, a następnie schodzi do dolinki pomiędzy wzgórzem zamkowym i kościelnym. W okolicy mostku nad Korzkiewką- dogodnego punktu obserwacyjnego - prowadzący zajęcia inicjuje rozmowę na temat cech budowli obronnych. Wnioski zapisuje. Dokonuje podsumowania i w razie potrzeby uzupełnia zapis niezbędnymi informacjami. Rozdaje grupom karty pracy "Poznajemy budowlę obronną". Wszyscy udają się na kościelne wzgórze. Oglądają XVII-wieczny kościół pod wezwaniem Narodzenia św. Jana Chrzciciela. Dokonują obserwacji, a następnie wracają pod zamek i przystępują do wypełnienia karty pracy. Po zakończeniu zadania nauczyciel wraz z uczniami sprawdza karty, zaleca skorygowanie ewentualnych błędów, rozdaje trzeci fragment "Korzkiewskich puzzli".
MATERIAŁ DLA NAUCZYCIELA
"CECHY ŚREDNIOWIECZNEJ BUDOWLI OBRONNEJ"
W związku z trudnością stwierdzenia przez dzieci istnienia pewnych elementów obronnych zamku Korzkiew należy przekazać im informacje na ten temat:
Zadania dla uczniów:
Uczniowie biorą udział w burzy mózgów na temat cech budowli obronnych, zauważają ich charakterystyczne cechy, dyskutują, formułują wnioski, dokonują obserwacji, wypełniają kartę pracy
3- KARTA PRACY DLA UCZNIA
"Poznajemy budowlę obronną
1. Zaznacz krzyżykiem w odpowiednich okienkach, które z cech budowli obronnej posiada zamek Korzkiew, a którymi cechuje się obejrzany kościół (w dawnych wiekach też pełniący funkcję obronną).
budowla obronna | zamek | kościół |
zbudowana w trudno dostępnym miejscu |
||
otoczona murem |
||
zabezpieczona fosą i mostem zwodzonym | ||
posiada umocnioną bramę | ||
nad nią wznosi się wieża lub baszta - punkt obserwacyjny dla warty |
||
ma własną studnię, magazyn żywności i broni |
||
posiada otwory i stanowiska strzelnicze (blanki, krenelaże) |
||
w podziemiach znajdują się korytarze - wyjście bezpieczeństwa |
2. Wyobraź sobie, że jesteś władcą zamku. Ułóż treść zaproszenia na Turniej Rycerski. Pamiętaj o umieszczeniu informacji o adresacie - osobie, do której piszesz - miejscu, dacie, godzinie oraz programie uroczystości. Koniecznie podpisz się (możesz wykorzystać znane Ci staropolskie imię).
3. Odnajdź na dziedzińcu zamkowym miejsca umieszczone na fotografii.
3- KARTA PRACY DLA NAUCZYCIELA
"Poznajemy budowlę obronną "
(KLUCZ ODPOWIEDZI
budowla obronna | zamek | kościół |
zbudowana w trudno dostępnym miejscu |
||
otoczona murem |
||
zabezpieczona fosą i mostem zwodzonym | ||
posiada umocnioną bramę | ||
nad nią wznosi się wieża lub baszta - punkt obserwacyjny dla warty |
||
ma własną studnię, magazyn żywności i broni |
||
posiada otwory i stanowiska strzelnicze (blanki, krenelaże) |
||
w podziemiach znajdują się korytarze - wyjście bezpieczeństwa |